EL og IT Forbundets logo

Tariffportalen

Siden er under utvikling, dermed kan enkelte dokumenter mangle. Disse vil komme på plass fortløpende

Overenskomst for Global Connect

Sist endret: 12.02.2021

1. Generelle bestemmelser


1.1. Partsforhold

Denne avtalen er inngått mellom GlobalConnect tilsluttet Spekter og El&ITs
bedriftsgruppe ved GlobalConnect.


1.2. Overenskomstens A-del

Første del av denne overenskomsten er den til enhver tid gjeldende A-del inngått
mellom Spekter og LO Stat.


1.3. Virkeområde

Overenskomsten gjelder for hel- og deltidsansatte medlemmer av El&IT ansatt i GlobalConnect.

Overenskomsten omfatter ikke foretakets øverste ledelse, dvs. administrerende direktør og vedkommende ledergruppe.

Partene er enige om at eventuelle vedlegg til denne overenskomsten er en del av overenskomsten og bare kan endres ved skriftlig enighet mellom partene.


2. Sosiale bestemmelser


2.1. Partsforhold

Det henvises til overenskomstens A- del mellom Spekter og LO Stat.


2.2. Velferdspermisjon

Med velferdspermisjon menes korte permisjoner i tilknytning til særlige forhold.
Permisjon med lønn innvilges normalt med inntil en dag ved for eksempel: (dette er kun
eksempler og ikke uttømmende)

  • Dødsfall og begravelse/ bisettelse i nærmeste familie
  • Ansatte og deres barns undersøkelse, behandling og kontroll hos lege og tannlege eller andre som disse henviser til, når det ikke kan skaffes avtale utenom arbeidstid.
  • Akutt sykdom i hjemmet eller barns/ ektefelles/ partners/ samboers sykehusinnleggelse og arbeidstakers tilstedeværelse er påkrevet.
  • Ektefelle/ partner/ samboers nedkomst
  • Permisjon ved flytting til ny bolig
  • Barns tilvenning i barnehage/ skole
  • Tilkalling til blodgiving
  • Eget bryllup/ inngåelse av partnerskap
  • Eksamen ved utdanning som kommer virksomheten til gode
  • Lesedag ved eksamen som kommer virksomheten til gode

I begrepet lønn inngår også faste tillegg.


3. Arbeidstidsbestemmelser


3.1. Arbeidstid

Den ukentlige arbeidstid er fastsatt til i gjennomsnitt 37,5 timer per uke eksklusiv
spisepause. Den ordinære arbeidstiden skal i den utstrekning det er mulig legges i
tidsrommet kl. 0700 til kl. 1700 de fem første virkedagene i uken.


GlobalConnect har fleksibel arbeidstid («fleksitid») for alle ansatte. Normal arbeidstid er
kl.0800-1600, og kjernetid er mellom kl. 0900-1500. Avspasering av opptjent tid avtales
med nærmeste leder.


3.2. Helg- og høytidsdager

1 og 17 mai, 1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, påskeaften, 1. og 2. påskedag,
Kristi himmelfartsdag, 1. og 2. pinsedag og 1. og 2. juledag er fridager. I den
utstrekning driftsmessige hensyn tillater det skal arbeidstakeren få fri pinse, jul og
nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag.

Ansatte som pålegges å arbeide onsdag før skjærtorsdag får en ny fridag. Denne
avtales mellom arbeidstaker og nærmeste leder.


3.3. Unntak

Unntak fra punkt 3.1, 3.2, og 3.3 gjelder for arbeidstakere som inngår i og/ - eller
arbeider i turnus og- / eller vaktordning. Arbeidstid regulert i til enhver tid gjeldende
turnus- og / eller vaktavtale samt arbeidsplan gjelder jfr. Kap. 5.


4. Godtgjøringer og overtid

Pålagt arbeid utover daglig/ ukentlig arbeidstid i fulltidsstilling godtgjøres med
overtidsbetaling


4.1. 50%

Overtidsbetalingen er timelønn tillagt 50%


4.2. 100%

For arbeid på:

  • Hverdager mellom kl. 2100 og 0700
  • Lørdager etter kl.1400
  • Søndag og andre hellig-/ høytidsdager
  • Etter kl. 1300 onsdag før skjærtorsdag

er overtidsbetalingen timelønn tillagt 100%.

Dersom det ikke lar seg gjøre av driftsmessige hensyn å gi arbeidstaker fri jul- og
nyttårsaften utbetales timelønn tillagt 100%.


4.3. Annet

Etter avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker kan pålagt opparbeidet overtid
avspaseres time for time. Arbeidstakeren har i slike tilfeller rett til å få utbetalt
overtidstillegget.

Godtgjøring for turnus- og vaktarbeid skal være minst like god som det bedriften yter
ansatte i sammenlignbare stillinger med samme arbeidstidsordning.

Informasjonsmøter etc. som ikke kan avholdes innen ordinær arbeidstid, kan etter
avtale med leder utbetales med timebetaling eller avspaseres time mot time.

Dersom pålagt overtidsarbeid etter tilkalling ikke kan utføres i tilslutning til ordinær
arbeidstid, betales overtid for 2 timer selv om arbeidet varer kortere tid.


5. Turnus- og/ eller vaktavtaler

Innhold og omfanget av turnus- og/ eller vaktavtaler skal forhandles med de tillitsvalgte
før ordningen iverksettes. Dersom partene sier opp avtalen skal det forhandles frem en
ny avtale med mindre virksomhetens behov for turnus og/ eller vaktordning bortfaller. I
forbindelse med høytider skal ansatte helst ikke settes på samme vakt to år på rad.


6. Tjenestereiser

Diett (kostgodtgjørelse) dekkes i henhold til enhver tid gjeldende satser i Statens
Reiseregulativ. Kilometergodtgjørelse og tillegg til kilometergodtgjørelse for å bringe
med utstyr eller andre arbeidstakere dekkes i henhold til gjeldende satser i Statens
reiseregulativ. Andre utlegg i forbindelse med reiser dekkes etter regning.

I forbindelse med tjenestereiser av større omfang kan arbeidstaker avtale med
nærmeste leder at reisetid kan avspaseres. Med større omfang menes utover det som
normalt må påberegnes i stillingen.


7. Generelle bestemmelser


7.1. Kriterier og prinsipper for lokal lønnsfastsettelse

Forhandlinger om lønnstillegg gjennomføres en gang hvert år iht.
forhandlingsordningen som avtales mellom Spekter og LO Stat. På grunnlag av
overnevnte forhandlinger gjennomføres lønnsforhandlingene mellom GlobalConnect og
El & IT.

Ved individuelle lønnsvurderinger skal kriteriene være kjent.

Følgende kriterier vektlegges ved lønnsvurderingen:

  • Betydelige endringer i arbeids- og ansvarsområde
  • Beholde særlig kvalifiserte arbeidstakere
  • Initiativ
  • Kompetanse
  • Effektivitet og produktivitet
  • Oppretting av skjevheter

Hvis den enkelte ansatt mener urimeligheter er tilstede som gir grunnlag for
omvurdering av hans/ hennes lønn, kan tillitsvalgte på hans/ hennes vegne ta opp
saken etter at han/ hun selv har søkt sin sak ved direkte henvendelse til sin nærmeste
overordnede.

I forbindelse med slike saker kan den ansatte eller de tillitsvalgte også be om at
stillingsbeskrivelse utarbeides, evt. oppdateres, samt at det skrives referat hvor det
skal fremgå hvilke tiltak som må iverksettes og innfris for at arbeidstaker skal oppnå
bedre lønnsutvikling.

Arbeidsgiver skal gjennomføre årlige medarbeidersamtaler der også lønn kan være
tema.


7.2. Utbetaling av lønn

Lønnen skal være disponibel på den enkeltes bankkonto til fastsatt dag i hver måned,
for tiden den 15. hver måned. Hvis denne utbetalingsdagen faller på en lørdag, søndag
eller helge- og høytidsdag, skal lønnen være disponibel den foregående virkedag.


7.3. Særlig ansvar i tidsbegrenset periode

Blir arbeidstaker gitt et særlig utvidet ansvar og en tidsbegrenset periode skal det gis et
tillegg for perioden.

Ved fungering i annens stilling, fra periodens start, vil vurderingen av tilleggets
størrelse, med utgangspunkt i den annens stillings årslønn, baseres på hvor stor del av
en annens stilling fungeringen gjelder for, samt den aktuelle ansattes kompetanse til å
utføre de definerte oppgaver.


8. Øvrige bestemmelser


8.1. Ansiennitetsberegning

Ved driftsinnskrenkninger som begrunnes i virksomhetens eller eierens forhold, legges
sammenhengende ansettelsestid fra siste ansettelsesforhold i GlobalConnect til grunn
ved fastsettelse av ansiennitet.


8.2. Pensjon og forsikring

Det skal i bedriften være pensjonsordning. Denne kan ikke endres uten drøftinger
mellom partene.

Forsikringsordningen omfatter følgende og kan ikke endres uten drøftinger mellom
partene:

  • Engangsutbetalinger
  • Mén
  • Ervervsuførhet
  • Død
  • Reiseforsikring hele døgnet, også ferie og fritid
  • Gjelder også ektefelle/ samboer og hjemmeboende barn
  • Behandlingsforsikring

8.3. Dekning av utgifter til terminalbriller

Dersom arbeidstaker har behov for terminalbriller for å utføre det daglige arbeidet, skal
arbeidsgiver refundere nødvendige utgifter i henhold til personalhåndbok dersom det
kan dokumenteres fra optiker at brillen er 100% jobbrelatert.

Refusjon kan maksimalt benyttes hvert 3. år.


8.4. Ansettelse og oppsigelsesfrister

Alle ansatte i GlobalConnect skal ha stillingsbeskrivelser.

I prøvetiden er oppsigelsestiden 14 dager gjeldende fra dato til dato. Ved fast
ansettelse gjelder 3 måneder gjensidig oppsigelsestid fra den første i måneden etter at
oppsigelsen fant sted. For øvrig gjelder bestemmelsene om oppsigelse etter AML.

Arbeidstaker som på grunn av omorganisering plasseres i en lavere lønnet stilling
beholder sin tidligere stillings lønn på overgangstidspunktet, så fremt ikke endringen er
så stor at det fordrer en endringsoppsigelse.

Arbeidstaker som på grunn av sykdom eller yrkesskade plasseres i en lavere lønnet
stilling beholder sin tidligere stillings lønn på overgangstidspunktet.



DevProject Wisent (laget av Decap.no)